MENOPAUZA I PREHRANA

Datum objave: veljača 22nd, 2013, Autor: dr. Damir Mamuzić

O menopauzi i hormonskom, nadomjesnom liječenju pisao sam već nekoliko puta. No nikad dosta, tema i problematika su prevažni. Konačno u Hrvatskoj se nalaze u toj dobi između 450000 i 650000 žena, ovisno od koje dobne granice računamo menopauzu.

Da podsjetim, menopauza je ustvari zadnja, normalna menstruacija, a razdoblje iza nje zove se postmenopauza. Vrijeme prije i oko menopauze, karakterizirano različitim smetnjama, te poremetnjama ciklusa zove se perimenopauza ili klimakterij.

U to vrijeme događaju se značajne promjene u životu svake žene, koje imaju direktni utjecaj na zdravstveno stanje  kako fizičko, tako i psihičko. Prestaje funkcija jajnika, ženski spolni hormoni se prestaju lučiti,  prvo progesteron zbog izostalih ovulacija, a zatim i estrogeni. Direktne posljedice toga su gubitak kalcija iz kostiju i osteoporoza, ubrzane promjene na krvnim žilama, arterioskleroza sa svim svojim posljedicama te ubrzano starenje. Kod mnogih žena nastaju i razne psihofizičke i vazomotorne smetnje kao što su nastupi vručine, valunzi, nervoza, nesanica, depresija. Ne treba zaboraviti da se prosječno zdrava žena nalazi u tom razdoblju menopauze odnosno postmenopauze 1/3 svog života. Što poduzeti  protiv toga ? Ima jasno kao i uvijek više mogućnosti. Prvo-ništa, to je najgore rješenje, no na njega se nažalost iz mnogo razloga odluči najveći dio žena. Razlozi su različiti. Normalno je da žena u tim godinama izgubi menstruaciju pa se kaže: «Sve u svoje vrijeme « ili «Bog dal-bog zel» ili «Neka malo pati i spašta za svoje grijehe» ili «Nek se muči kak kača vu trnju».Ja se nadam da će takvih žena biti u budućnosti sve manje i manje, no za sada ih ima dosta. Drugo i najbolje rješenje je uzimati ono što ti nedostaje, a to su hormoni. Hormonsko nadomjesno liječenje rješava uglavnom sve probleme u menopauzi, nije opasno i mislim da bi sve žene u menopauzi trebale uzimati tu terapiju. Jasno da treba prije toga učiniti detaljni pregled čitavog tijela kao i mamografiju i ultrazvuk dojki. Nažalost još uvijek vlada kod dobrog dijela pacijentica ali i liječnika neopravdani strah od hormona, što je posljedica najčešće krivih informacija. Čitavu problematiku otežava i HZZO, zdravstveno osiguranje, koje dozvoljava terapiju samo za jedan mjesec, pa se svaki mjesec treba ići liječniku po recept.

Sve one žene koje se iz različitih razloga nisu odlučile za hormone, mogu si pomoći posebnom načinom života i prehranom. Treba živjeti aktivno, baviti se redovito, rekreativno nekim sportom  ,ići u prirodu, šetati, trčati, planinariti, brati gljive, voziti bicikl, igrati tenis, plivati i sl. Pravilna prehrana uveliko može pomoći u savladavanju smetnji. Treba jesti više puta, čak do pet puta na dan manje količine hrane. Odnos bjelančevina, ugljikohidrata i masti treba biti usklađen. Kod ugljikohidrata treba izbjegavati sve ono što ima visoki, kalorijski indeks, što se odmah pretvara u glukozu i izaziva naglo lučenje inzulina. Kod masti treba izbjegavati zasićene ,masne kiseline, a trošiti nezasićene( maslinovo ulje).Kod bjelančevina treba uzimati svježi sir,jogurt, bijelo meso ( puretina, piletina, riba) a izbjegavati crveno. Posebno se preporuča soja koja sadrži tzv.fitoestrogene i na duže vrijeme sigurno pomaže u olakšavanju klimakteričnih smetnji. Treba jesti svježe povrće i neslatko voće, žitarice i cerealije, posebno one bogate c-vitaminom. Alkohol i pušenje treba izbjegavati.