AKNE I PREHRANA

Datum objave: veljača 22nd, 2013, Autor: dr. Damir Mamuzić

Mlade žene i djevojke često imaju problema s masnom kožom, masnom kosom i aknama. Dobar dio njih ima neredovite menstruacije, policistične jajnike, sklonost debljanju. Kad se obrate ginekologu, tamo obično dobiju antibaby pilule Diane 35.Po toj terapiji obično je bolje, akne nestaju, no po prestanku terapije opet se sve vraća na staro. Obično se dalje konzultira dermatolog, no i dermatološka terapija nije uvijek uspješna. Razlog je tome što se terapije prerano prekidaju, a i vrlo često ne ulaze u srž problema.

Problematika je kompleksna i zadire u ginekologiju, endokrinologiju, dermatologiju i nutricizam.

Manje je poznato da jajnici luče osim ženskih spolnih hormona estrogena i muški spolni hormon, testosteron, odnosno androgene. Ukoliko se premalo androgena troši i premalo estrogena stvara zbog raznih razloga dolazi do blokade ovulacije.U jajniku se nakupljaju male cistice-folikuli, razvijaju se tzv.policistični jajnici. Menstruacije su neredovite i slabe, zbog povišenog testosterona razvijaju se akne i «miteseri», koža je masna. Takve djevojke i žene su obično debele, razvija se pojačana dlakavost a zbog izostanaka ovulacije i sterilitet.

Vjerojatno u nekim slučajevima je genetika odgovorna za te smetnje, dakle endogeni faktor. Mnogi međutim zaboravljaju da i egzogeni faktor, vanjski je jednako važan za tu problematiku. Govorim o prehrani odnosno o štetnom utjecaju krive prehrane na kožu i rad jajnika.

Osim alkohola i nikotina koji sigurno štetno utječu, posebno treba izbjegavati tzv.»brze uglikohidrate» koji se nalaze u bijelom kruhu i kolačima. Oni naglo dižu šećer u krvi, a zajedno s njim naglo raste i hormon rasta. Hormon rasta pojačano potiče povišenje androgena-testosterona i tu se krug zatvara. Osnovno je u zdravoj prehrani držati nivo šećera u krvi po mogućnosti niskim ,bez naglih povišenja. To ćete postići tzv.»sporim ugljikohidratima» kao što su u crnom kruhu, crnoj tjestenini, krumpiru i integralnoj riži. Treba jesti mnogo povrća i neslatkog voća te životinjske proteine iz ribe i peradi.